Visit Rovaniemi sai Vuoden viestintäteko -palkinnon

Sanna Kärkkäinen

Vuoden viestintäteoksi ovat valittu Suomen maakuvatyötä edistänyt Visit Rovaniemi. – Visit Rovaniemi on toimitusjohtajansa Sanna Kärkkäisen luotsaamana onnistunut houkuttelemaan matkailijoita Joulupukin viralliseen kotikaupunkiin yhteistyökykyisellä ja kekseliäällä markkinointiviestinnällä, josta koko Lappi saa nauttia, perustelee ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry valintaansa.

Vuoden viestijäksi valittu Minna Helle on uudistanut järjestökentän neuvottelukulttuuria. Vuoden johtajaksi nousi oman toimialansa haastaja, Firan toimitusjohtaja Jussi Aho. Palkinto elämäntyöstä myönnettiin asiakkuusjohtaja Paula Pauniaholle. Kunniamaininnan sai Helsingin kaupungin rakennusviraston sosiaalisen median viestintätiimi luovasta viranomaisviestinnästään. Palkinnot jaettiin 70-vuotista taivaltaan juhlivan ProComin tilaisuudessa 6.6. Musiikkitalolla.

Visit Rovaniemi on yhdessä Rovaniemen kaupungin ja paikallisten yritysten kanssa edistänyt maakuvatyötä varsin rajallisilla resursseilla, mutta tavoittanut silti kymmenien miljoonien ihmisten kansainvälisen, etenkin kiinalaisista koostuvan yleisön, tuomaristo taustoittaa Vuoden viestintäteko  -valintaa.

Onnistumista mainittakoon Kiinassa ja Koreassa huippusuosittu tv-ohjelma We are in Love, amerikkalaisen, kymmenissä maissa näytettävän tosi-tv-sarja The Bachelorin finaalijakso sekä Joulupukki-tilin saaminen Weiboon, Kiinan suosituimpaan yhteisöpalveluun. Joulupukki ei asu Pohjoismaissa vaan nimenomaan Rovaniemellä, Suomen Lapissa. Tämä tietoisuus on aikaansaanut positiivisen haasteen Suomelle: nopeasti lisää lentoja ja majoituskapasiteettia Rovaniemelle ja Lappiin.

Valtakunnansovittelija Minna Helle ja Firan toimitusjohtaja Jussi Aho palkittiin viestintä- ja johtamistaidoistaan

Valtakunnansovittelija Minna Helle palkittiin vuoden viestijänä. Työ eriävien näkemysten sovittelijana perustuu neuvotteluosapuolten kuuntelemiseen ja kunnioittamiseen. Helle uskoo, että ratkaisut syntyvät avoimen ja runsaan vuorovaikutuksen tuloksena. Helle on onnistunut raikastamaan perinteistä, etäiseltä vaikuttavaa työmarkkinaratkaisujen neuvottelukulttuuria.

– Helteen tasa-arvoa huokuva, asiallinen ja rauhallinen tapa viestiä julkisuudessa on tehnyt sovittelemisesta ymmärrettävää ja arvostettavaa kansalaisten parissa, tuomaristo perustelee valintaansa.

Firan toimitusjohtaja Jussi Aho palkittiin viestintää ymmärtävänä ja hyödyntävänä johtajana. Aho ei pelkää haastaa omaa toimialaansa, tuomaristo perustelee. ”Kahden viikon putkiremontti” aiheutti syksyllä 2016 yhteiskunnallista keskustelua, jonka seurauksena koko rakennusala joutui uudelleenarvioimaan toimintaansa. Aho ei lakaise ongelmia maton alle vaan tuo niitä rohkeasti esiin ja peräänkuuluttaa eettisyyttä. Liiketoimintaa tulee uudistaa palvelemaan asukkaiden arkitarpeita.

Elämäntyöpalkinnon saaja, viestinnän koulutusyhtiö Inforin asiakkuusjohtajan tehtävästä juuri eläkkeelle jäänyt Paula Pauniaho on tehnyt vuosikymmenten ajan tarmokkaasti ja itseään säästämättä työtä suomalaisen viestintäväen aikuiskoulutuksen hyväksi. Pauniaho on taitava organisaattori, taustavaikuttaja ja pidetty esimies. Kuten viestijän työhön usein kuuluu, Pauniahokin on vaikuttanut etupäässä organisaation sisällä, piilossa julkisuudelta. Pauniahon myönteinen persoona ja monipuoliset verkostot ovat vuosi vuodelta lisänneet hänen vaikutusvaltaansa alan kehittäjänä.

Helsingin kaupungin rakennusviraston viestintätiimi eli viestintäsuunnittelijat Lauri Hänninen, Heli-Anneli Valinen ja Daniel Helander saivat kunniamaininnan luovasta viestinnästä sosiaalisessa mediassa. He ovat osoittaneet, että tylsänä pidetyn virastonkin viestintää voi tehdä ammattitaidolla ja huumorilla. Etenkin Twitterissä jaettu kaupunkilaisia koskeva kansalaistieto on osattu kiteyttää huomiota herättävän hauskasti.

ProComin viestintäpalkintoehdotukset on kerätty jäsenistöltä sekä muilta viestinnän ammattilaisilta. Lopullisen valinnan teki tuomaristo, johon kuuluivat ProComin puheenjohtaja, professori Vilma Luoma-aho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta, HS:n päätoimittaja Antero Mukka, ulkoministeriön viestintäjohtaja Jouni Mölsä, Somecon toimitusjohtaja Minna Valtari sekä ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin.

LISÄTIEDOT:
Minna-Liisa Nurmilaakso, viestintäpäällikkö, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. (09) 135 7775.
Sanna Kärkkäinen, toimitusjohtaja, Visit Rovaniemi puh.  040 576 3414  sanna.karkkainen@visitrovaniemi.fi