ADW-seminaarissa huippukattaus: Eränkävijät, Napue Gin ja The other danish guy

ADW seminaari

Vientituotteeksi kasvaneen Eränkävijät -sarjan tuottaja  Teemu Hostikka on yksi menestyksekkäitä Suomi-ilmiöitä avaavista puhujista Arctic Design Weekin seminaarissa perjantaina 22. maaliskuuta 2019.  

Eränkävijät on onnistunut tekemään historiaa monella tavalla. Ensimmäisenä pohjoissuomalaisena tv-sarjana sekä ensimmäisenä eräohjelmana koskaan Eränkävijät on kahminut Kultainen Venla-palkintoja, jonka lisäksi sarjaa on myyty jo 30 maahan ja siitä tuotetaan parhaillaan kansainvälistä versiota. Eri puolilla Eurooppaa kuvattava ”Love of the Wild – From the Alps to the Arctic” -sarja saa ensi-iltansa vuonna 2020. Mukana maailmanvalloituksessa ovat myös Suomen Eränkävijöiden päähenkilöistä Aki Huhtanen ja Emilia Laitinen yhdessä tv-katsojien sydämet sulattaneen Äijä-koiransa kanssa.

Tuottaja Teemu Hostikka on pokannut Venla-palkintoja jo useampana vuonna.
Tuottaja Teemu Hostikka on pokannut Venla-palkintoja Eräkävijöille jo useampana vuonna. Tänä vuonna Suomen suosituin tv-esiintyjä oli sarjassa sydämiä sulattanut Äijä-koira.

 

”Eränkävijät saatiin maailmalle muutamasta syystä. Yksi syy on se, että menin sinne itse kartoittamaan mahdollisuuksia. Näin, että Suomen luonto kiinnostaa kansainvälisesti. Yle Sales huomasi saman asian, ja yhdessä tuumin päätettiin, että sarjaa aletaan myydä maailmalle”, kertoo Teemu Hostikka, joka on myös perustanut Eränkävijät- sarjaa tuottavan NTRNZ Median Ouluun.

Korundin seminaariareenalle nousee koko joukko kiinnostavia tarinankertojia. Brändisuunnittelija Anssi Kähärä aikoo kertoa Rovaniemellä rehellisen tarinan Napue Ginillä maineeseen nousseesta suomalaistislaamosta. Kähärä pitää omana korkeakoulunaan Kyrö Distillery Companya, jonka ilmeestä Kähärä vastasi yksin brändin alkuvuosina.

Suomalainen The other danish guy nousi viime kesänä otsikoihin, kun Supercell-miljonääri Mikko Kodisoja sijoitti Tommi Lähteen miesten alushousuja valmistavaan firmaan.

”Ajatus maailman parhaista alushousuista sai alkunsa työkaverin takapuolesta. Alkuun se oli vain naurettava sattumus, sitten siitä tuli vitsi, vitsistä idea ja lopulta kokonainen brändi. Kaikki lähti halusta tehdä miesten alushousuja, jotka eivät tunnu miltään”, kertoo Arctic Design Weekin puhujakaartiin kiinnitetty brändäämisen ammattilainen Tommi Lähde.

Kulttuuritalo Korundin kaksipäiväinen Arctic Design -seminaarikokonaisuus keskittyy muotoiluviikon tämän vuoden teemaan “Onnellisuutta Designilla”. Kahden päivän aikana yhteensä 13 muotoilun ja liike-elämän ammattilaista kertoo oman tulkintansa teemasta ja siitä, kuinka se kytkeytyy heidän alaansa ja yritykseensä. Seminaarin torstaipäivä on englanninkielinen ja perjantai pääosin suomenkielinen. Molemmat päivät vetää Päivi Tahkokallio, joka toimii puheenjohtajana Euroopan muotoilujärjestöjen kattojärjestö BEDA:ssa.

Perjantain seminaariohjelma

22.3.2019 klo 8.30-16.00

  • Klo 8.30 Ilmoittautuminen ja kahvit
  • Klo 9.00 Päivän avaus, juontaja Päivi Tahkokallio, Euroopan muotoilujärjestöjen kattojärjestö Bedan puheenjohtaja
  • Designilla onnellisuutta onnettomiin olosuhteisiin: hautauspalveluiden parantaminen Marja Kuronen, palvelumuotoilija, Ambientia Oy
  • Musiikkifestivaalin muotoilu Sime Yliaska, festivaalipäällikkö, Simerockin omistaja, Hurjat Kutsut Oy
  • Rehellinen tarina Kyrö Distillery Brandistä Anssi Kähärä, luova johtaja, Werkling Oy
  • Kestävää onnellisuutta miehen takapuolelle, Tommi Lähde, toimitusjohtaja, The Other Danish Guy Oy
  • 11.30-12.30 LOUNAS
  • Beyond Artificial Intelligence: and back to human happiness Marco Ruckenbrod, freelancer, brändin rakennus ja luova strategisointi
  • The value of experience in the digital age , Jana Kukk, palvelumuotoilun tutkija, Tallinan teknillinen yliopisto
  • Kestävyys ja teollinen muotoilu – haastateltavina: Heikki Koivurova, teollinen muotoilija, Total Design Oy Antero Ikäheimo, teollisuusneuvos, Lappset Group Oy
  • Klo 14.00-14.30 KAHVIT
  • Tarinankerronta liiketoimintana – Eränkävijät-ohjelman tarina – Kuinka suomalaisesta kalastus- ja metsästysohjelmasta tuli palkintoja niittänyt kansainvälinen TV-sarja. Teemu Hostikka, luova johtaja, NTRNZ Media Oy
  • Business monsterimiehen takana Mr Lordi, Suomen ainoa Euroviisuvoittaja
Ilmoittautuminen:

OSTA LIPUT TÄÄLTÄ: https://ssl.eventilla.com/arcticdesignconference

Järjestäjä:

Arctic Design Weekin järjestää Rovaniemen kaupunki ja Business Rovaniemi / Rovaniemen Kehitys Oy yhteistyössä Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan, Lapin ammattikorkeakoulun, Sampokeskuksen, kauppakeskus Revontulen sekä monien muiden yhteistyö- ja yrityskumppaneiden kanssa. www.arcticdesignweek.fi