Lapland Food Club -tuoteperhe esittäytyy näyttävästi maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 2019

KUVA_Partnerimaa Suomen ilme Grüne Wohnella
Suomi valokiilassa suurtapahtuman pääkumppanimaana

Suomen ruoka- ja juomatuotteet raivaavat tietään Saksan markkinoille Berliinin Grüne Woche -messuilla tammikuussa 2019. Lapista kootut valikoidut elintarviketuottajat erottautuvat muista Suomen maakunnista esittäytymällä yhden tuoteperheen alla ja yhtenäisellä ilmeellä. Lapland Food Club -tuotteita on valittu tarjoiltavaksi myös koko messujen suureen, noin 4000 kutsuvierasta vetävään VIP-avajaistilaisuuteen, jossa tarjoiluista vastaa Suomen kokkimaajoukkue.

– Tämä kertoo siitä, että Lapland Food Clubin tuotteiden laatuun luotetaan. Meillä on tarjota maailman mittakaavassa jotakin ainutlaatuista. Vastaavaa tuotevalikoimaa ei ole saatavilla mistään muualta näin pohjoisesta kuin Suomen Lapista, sanoo Lapland Food Clubin vetäjä Juho Ikonen.

Berliinissä 18.–27.1.2019 järjestettävään messutapahtumaan osallistuu tänä vuonna noin 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta. Vaikka kyseessä on lähes puolen miljoonan vieraan kuluttajamessut, noin neljännes messukävijöistä on ruoka- ja luonnonvara-alan ammattilaisia, päättäjiä ja huippuvaikuttajia.

– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten sydämet omilla valttikorteillaan. Niitä ovat luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuulliset tuotantotavat sekä innovatiiviset, huippulaadukkaat ja maukkaat ruuat ja juomat yhdistettynä ripauksella villiä eksotiikkaa, kertoo MTK:n simolaislähtöinen puheenjohtaja Juha Marttila.

Lapland Food Club_Tuoteperhe

Suomen ”Aus der Wildnis” -teeman ympärille rakennettavaan messuhalliin tuotteensa ja palvelunsa tuo yli 80 yritystä eri puolilta Suomea. Villistä kasvuympäristöstä valmistettavat Lapland Food Club -tuotteet istuvat viestiltään täysin Suomen valitsemaan teemaan.

– Keski-Euroopassa luomutuotteista on tullut uusi elämäntapa. Villistä kasvuympäristöstä kerätyistä raaka-aineista valmistetut Lapland Food Clubin tuotteet ovat vielä luomuakin parempaa ja edistyksellisempää. Hyppäämme harppauksen ylemmälle tasolle, mitä tulee puhtauteen ja ravinnerikkauteen, toteaa Juho Ikonen, joka odottaa Lapland Food Clubin messuosastolle runsasta kiinnostusta saksalaisten kuluttajien, median ja sisäänostajien taholta.

Lapland Food Club tuo Berliiniin esille puhtaista marjoista ja villiyrteistä valmistettavat kastikkeet ja siirapit, mehut, hillot, makeiset, snacks-tuotteet, eliksiirit ja kuohujuomat sekä lihat ja lihajalosteet.

Grüne Wochen 2019 pääkumppanimaa Suomi

  • Teemana ”Aud der Wildnis”
  • Messuille osallistuvat yritykset ovat esillä ruuan ja matkailun yhdistävillä alueosastoilla, vilja- ja kalaosastoilla, omilla osastoillaan sekä ravintola-alueella.
  • Omilla alueosastoillaan mukana ovat Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten läntinen järvialue, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu.
  • Lapin valikoidut elintarvikeyritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä.
  • Yrityksistä mukana ovat mm. Altia, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkalan tila, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas ja Lomalaidun.
  • Ravintola-alueen ruokatarjoiluista vastaa Suomen kokkimaajoukkue, jonka valmistamia ruokia on tarjolla lisäksi useissa päättäjille- ja medialle suunnatuissa tilaisuuksissa.
  • Ravintola-alueella on myös baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita.
  • Ohjelmalavalla esitetään joka päivä suomalaista musiikkia ja muuta ohjelmaa.
  • Suomalaiset tuotteet näkyvät näyttelyn aikaan myös Suomi –kampanjoina paikallisissa vähittäiskaupan ketjuissa.
  • Suomen osastolla järjestetään päivittäin lehdistötilaisuuksia eri teemoista sekä tavataan päättäjiä.
  • Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. www.ausderwildnis.fi
    www.gruenewoche.de   

Lapland Food Club

  • EAKR-vientihanke, jossa on koottu yhden brändin alle lappilaisia elintarviketuottajia
  • Tuotteet ovat puhtaita jalosteita Lapin marjoista ja villiyrteistä
  • Erikoisuutena myös Northern Lights Beef -lihatuotteet
  • Rovaniemen Kehitys Oy:n vetämä hanke tukee hallituksen kärkihankkeena olevaa elintarvikevientiä.
  • Primääriset vientialueet Saksa ja Kaukoitä
  • Rahoittajat: Lapin Liitto, Rovaniemen kaupunki sekä osallistuvat yritykset.

LISÄTIETOJA:
MTK, puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167, juha.marttila@mtk.fi
MTK, projektijohtaja, viestintäjohtaja Klaus Hartikainen 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Lapland Food Club, Juho Ikonen Tel. +358 43 824 2290 juho.ikonen@laplandfoodclub.com