Kyselytutkimus: Likiliike tunnistetaan hyvin Rovaniemen katukuvassa

liki Eveliina Hilltunen asiakaskysely

Vuonna 2015 perustettu, paikallisuutta edustava yrittäjäyhteisö Likiliike tunnetaan jo hyvin Rovaniemellä. Tämä käy ilmi kyselytutkimuksesta, joka on toteutettu osana Lapin ammattikorkeakoulun YAMK-restonomiopiskelijoiden Eveliina Hiltusen ja Jutta Kämän opinnäytetyötä.  Tutkimusaineiston tavoitteena oli kartoittaa Likiliike-palvelumerkin   tunnettuutta  ja sen merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymiseen.

Kaikista kyselyyn vastaajista 84 prosenttia on huomannut Likiliike-palvelutunnuksen Rovaniemen katukuvassa. Vastaajien työllisyystilanne ei vaikuta tunnettavuuteen: kaikissa ryhmissä työikäisistä eläkeläisiin Likiliike-tunnuksen merkille panneita on lähes 80 prosenttia tai sen yli.

Myös Likiliike-palvelutunnuksen merkitys on ennestään tuttu 74  prosentille vastaajista. Tässä ei näy eroja sukupuolten välillä, vaan niin miehistä kuin naisista 70 prosenttia tai yli on tietoisia tunnuksen kertovan aidosti rovaniemeläisestä yrityksestä. Tunnuksen merkitys tunnetaan myös eri ikäryhmissä yhtä hyvin.

YAMK Posteripohja

Kyselyssä kartoitettiin myös ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä. Aineiston perusteella voidaan todeta, että Rovaniemen elinvoimaisuus, lähipalveluiden säilyminen ja yrityksen rovaniemeläisyys ovat kuluttajille tärkeää. Sen, että yritys kuului juuri Likiliikkeeseen, koki tärkeäksi kuitenkin vain reilu neljännes eli 27 prosenttia vastaajista.

Internetissä ja katugallupeina toteutettuun kyselyyn vastasi kevään aikana yhteensä 524 vastaajaa. Opinnäytetyö syntyi Likiliikkeen halusta kehittää konseptiaan ja saada tietää rovaniemeläisten ajatuksia Likiliikettä kohtaan.

”Tutkimuksemme aineisto osoittaa Likiliikkeen olevan tunnettu merkki Rovaniemellä. Vastaajista yli neljännes jo suosii yrityksiä, joilla on Likiliike-palvelutunnus, mutta suurin osa ei vielä koe sillä olevan merkitystä ostopäätöksen tekemiseen.  Kaiken kaikkiaan siis tehtyyn Likiliike-työhön voidaan olla hyvin tyytyväisiä, mutta tulevaisuudessa tarvitaan suunnitelmallista, organisoitua työtä ja johtamista, jotta kehitys myös jatkuu hyvänä” , toteaa Eveliina Hiltunen.

Likiliike on yrittäjäyhteisön luoma ja omistama, mutta kuluttajalle se merkitsee paikallisuudesta kertovaa palvelumerkkiä.  Likiliike on myös kansanliike, joka järjestää erilaisia tapahtumia ja sisältöjä rovaniemeläisille, ja jatkossa se on myös tuotemerkki, joka tarjoaa Rovaniemellä valmistettuja tuotteita.

Lomakekysely  toteutettiin toukokuun 2017 aikana. Tavoitteena oli saada mahdollisimman kattava rovaniemeläisten, eri demografisten tekijöiden edustajien perusjoukko. Kyselyn linkki julkaistiin Likiliikkeen verkkosivuilla sekä Facebookissa. Kyselystä tiedotettiin Lapin Kansan mainoksissa ja sitä jaettiinsosiaalisessa mediassa. Kyselyä mainostettiin myös Iltalehden ponnahdusmainoksissa. Vastauksia kerättiin henkilökohtaisesti Rollo-Vappu -tapahtumassa ja Lapin Kansan avoimissa ovissa sekä Kauppakeskus Revontulessa yhden päivän ajan.

LISÄTIETOJA:
Eveliina Hiltunen eruokanen@gmail.com ja Jutta Kämä jutta.kama@gmail.com
Likiliikkeen projektipäällikkö Pasi Hiukka, Puh. 040 717 1988 pasi.hiukka@brillet.fi