Atol 650 LSA saapuu kotikentälleen – tule tutustumaan rovaniemeläiseen amfibiokoneeseen

ATOL 650 LSA ilmakuva
Rovaniemen lentokentällä Finavian kaarihallin edessä keskiviikkona 9.5.2018 klo 17-18!

Atol Avion Oy:n amfibiolentokone edustaa suomalaista osaamista ja rovaniemelästä innovatiivisuutta parhaimmillaan. ATOL 650 LSA on pysähtynyt tällä viikolla jo Lappeenrannassa, Mäntässä ja Oulussa matkallaan kotikentälle Rovaniemelle. Rovaniemen lentokentällä on nyt mahdollisuus tutustua Suomen ainoan lentokonevalmistajan lentokoneeseen paikan päällä.

Käynnissä oleva kiertue on osa ATOL Avionin Osakeantia, joka jatkuu vielä 17.5.2018 saakka.

Atol Avion Oy  www.atol.fi

Atol 650 LSA

Atol on Suomen ainoa lentokonevalmistaja. Yhtiö on perustettu vuonna 2012 Rovaniemellä, yhtiö valmistaa ATOL 650 LSA ja ATOL 600 UL luokan lentokoneita.

Yhtiö järjestää osakeannin vahvistaakseen tuotantokapasiteettia ja ATOL 650 LSA koneen sertifioinnin saattamiseksi valmiiksi. ATOL 650 LSA ATOL 650 LSA kuuluu LSA (Light sport aircraft) luokkaan, kone on amfibiolentokone eli koneella pystyy laskeutumaan ja nousemaan maalta, vedestä ja lumelta vaikka saman lennon aikana.

ATOL 650 LSA kone perustuu 30 vuotta sitten ensilentonsa tehneen ATOL 450 koneeseen. Yhtiö aloitti ATOL 650 LSA koneen suunnittelun vuonna 2012, koneen suunnittelussa on käytetty hyväksi kaikki kokemukset ATOL 450 koneesta. Tämä on vähentänyt kustannuksia ja nopeuttanut ratkaisevasti koneen suunnittelua. Koneeseen on tehty paljon parannuksia, koneen aerodynamiikkaa ja materiaali ratkaisuja on paranneltu. Koneen päämateriaali on puukomposiitti, hiilikuitu ja kevlar. Kone on rakennettu vahvaksi, esimerkiksi koneen pohja on kevlaria, kone kestää laskussa veteen pienet karille ajot ilman sen suurempia vaurioita.

Konetta on nyt suunniteltu yli viisi vuotta, ensilento koneella tapahtui kolme vuotta sitten 9.4.2015. Suunnitelmien mukaan koneen toimitukset asiakkaille alkavat loppuvuonna ja koneen sertifiointi saadaan viimeisteltyä tämän vuoden aikana. ATOL 650 LSA kone on erittäin kilpailukykyinen, koneen hyötykuorma 275 kiloa on markkinoiden paras. Koneeseen voi ottaa kaksi satakiloista ja silti koneeseen voi vielä ottaa 75 kiloa polttoainetta. Pääkilpailijamme painoraja tulee tässä tapauksessa jo matkustajista täyteen. Hinnaltaan ATOL on myös erittäin kilpailukykyinen, kone maksaa 169000 €. Yhtiön pääkilpailijan kone maksaa US$389,000.

ATOL 600 UL Ultralight painorajoitusten muututtua äskettäin, niin tämä antoi yhtiölle mahdollisuuden tuoda markkinoille ATOL 600 UL kone. ATOL 650 LSA kone on erittäin vähäisin muutoksin rekisteröitävissä, ATOL 600 UL koneeksi. Yhtiö tulee jatkossa valmistamaan konetta rinnan LSA koneen kanssa. Yhteisyritys ATOL USA Inc ATOL Avion on perustanut Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoita varten yhteisyrityksen yhdysvaltoihin Mainen osavaltioon. Yhteisyritys ATOL USA Inc ( www.atol.us) on perustettu tasaosuuksin. ATOL Avion tulee saamaan jatkossa rahavirtaa kolmella eri tapaa yhteisyrityksestä, lisenssituloja koneista, tuloja osista jotka toimitetaan yhteisyritykseen ja lisäksi osinkotuloja yrityksestä.

Vastaavanlaisia yhteisyritys kyselyitä on tullut useita Aasian suunnalta. Markkinat Maailmanlaajuiset markkinat LSA ja UL luokassa ovat yli 10 000 konetta vuodessa. Pelkästään Yhdysvalloissa LSA koneita myydään yli 3 000 vuodessa. LSA ja UL luokkien markkinat ovat voimakkaassa kasvussa. Markkinoista kuvaa parhaitten sen, että pääkilpailijamme USA:ssa on saanut ennakkotilauksia lähes 2 000 koneen verran, jos nyt haluaa tilata heiltä koneen, joutuu odottamaan toimitusta noin viisi vuotta. ATOL Avion aikoo olla merkittävä LSA ja UL koneiden valmistaja, Atol Avion tulee ottamaan markkinoista oman osuutensa maailmanlaajuisesti. Olemme erittäin luottavaisia koneeseen, koneen kysyntä on ollut kokoajan vilkastumassa. Konetta kysellään viikoittain ympäri maailmaa.